zondag 12 mei 2019

Een nieuwe start.


Een nieuwe start.

Bij een bezoek aan Galerie Bleiswijk waar onder meer mijn goede vriend en beeldhouwer Karel van Wijngaarden exposeerde, ontstond toch weer het verlangen om met mijn beeldend werk naar buiten te komen. En om dit proces in werking te zetten wil ik allereerst een presentatie van de diversiteit van mijn werk op dit blog plaatsen.

Ik ben Henk van der Veen, docent beeldende vorming en kunstgeschiedenis ( b.d.) , beeldend kunstenaar, creatief therapeut en meditatiecoach. In mijn werk ( en ook in mij als mens ) zijn in de loop van de jaren beeldend werken, psychologie en coaching volledig in elkaar geïntegreerd geraakt.
Een rijkdom.

In de nu volgende weergave heb ik geprobeerd "de sfeer" en de resultaten van mijn manier van werken te illustreren.
Ik doe dat voor het gemak in categorieën, terwijl tegelijkertijd veel werk in meerdere categorieën zou kunnen passen.

1. Mixed Media ( collages ).
2. Intuïtief schilderen.
3. Figuratief schilderen.
4. Therapeutisch schilderen.
5. Keramiek en Beelden.
6. Installaties. 

Ik wens iedereen die nu verder gaat kijken een mooie, wellicht wonderlijke reis door mijn beeldenwereld. Er valt veel te scrollen gezien het aantal afbeeldingen. Ik heb dan ook hierna de verschillende categorieën ook in aparte berichten op dit blog geplaatst.



Mixed Media.

Gedurende vele jaren schilderen ( meestal op aquarelpapier, formaat 70 bij 50 cm ) komt er veel materiaal in de mappen. Periodiek bekijk ik dan wat ik wel of niet wil bewaren, exposeren, verkopen.
De "restantschilderijen" ga ik dan hergebruiken. Ik maak er collages mee, eventueel aangevuld met andere materialen. Zo wordt "het oude" in een andere vorm tot nieuw leven geblazen.
Een creatief proces van transformatie en daar ik veelal intuïtief werk ook steeds weer een bron van verwondering. Bijgaand een twintigtal beelden.

Het meeste schilder- en collagewerk is op het formaat 50 bij 70 cm. Soms op doek, meestal op stevig aquarelpapier. Sommige collages, doeken en installaties ( zie verderop ) hebben een ander formaat.
























Intuïtief schilderen.


Dit begint meestal met het spontaan werken met kleur. Mijzelf mee laten nemen met wat er nu weer op het doek verschijnt. Tussendoor keuzes maken, laten rusten, afstand nemen, verder gaan, laag over laag totdat het genoeg is ( "Af "is hier niet het juiste woord ). Dikwijls werk ik ( net als cliënten ) met meerdere doeken tegelijk.
Bijgaand een 25 tal beelden.































Figuratief schilderen.

  Hierbij werk ik heel verschillend. Soms ga ik uit van een "bestaand beeld" , een beeld dat zich aandient ( in mij ) of een ( verscholen ) beeld dat zich gaandeweg laat zien.


Soms arbeidsintensief , soms als vanzelf.
Hieronder een aantal beelden.














 











Therapeutisch schilderen.

Bij deze wijze van werken gaan we aan de slag met een vraag, een verlangen of een probleem van de cliënt. Na een verkennend gesprek geef ik een gerelateerde ontspanningsoefening met visualisatie.
De beelden die opkomen komen op het doek te staan. Ik schilder zelf mee ( binnen het thema ). Samen op reis.



Als gids en cliënt. Ik neem de ander mee op een pad dat ik zelf al vele malen heb afgelegd. Werken vanuit vertrouwen en veiligheid. Sommige beelden bevatten veel kwetsbaarheid en daarbij is zorgvuldigheid en respect ( geen oordeel ) fundamenteel. Wat komt mag er zijn. Welkom dus.

Meestal vraagt een eerste schilderij om een tweede, soms een derde. Het eerste schilderij werkt dan als een "openmaker" of "opruimer", waarna de cliënt dichter bij de / zijn essentie komt.
Bijgaande schilderijen dienen als voorbeeld.








































Keramiek en Beelden.

Tijdens mijn docentschap in het Voortgezet Onderwijs werkte ik voornamelijk ruimtelijk. Zowel in hout, steen, metaal, gips, etc. Mijn echte passie ging echter uit naar keramiek. De wondere wereld van klei die getransformeerd wordt in steen en ook de aardmassa die gevormd wordt tot beelden.


De laatste jaren werk ik minder met klei, omdat schilderen en zingen de eerste plek hebben ingenomen.
Desalniettemin.....hier komen een aantal beelden.













 
























Installaties.

In de periode 2014-2016 plaatste ik om de 2 weken ( in de andere week Sanne van den Bosch ) een installatie op het podium van de danszaal in Orion.


Daar werden elke woensdagavond de "5 Ritmes" van Gabrielle Roth gedanst.
De thema's waren dikwijls gekoppeld aan een van de Ritmes:
vrouwelijk ( aarde ), mannelijk ( staccato ), chaos, het lyrische en de stilte.






   








Henk van der Veen,  oktober 2019.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Schilderweek in Savita in het Sauerland.

 Schildersweek in Savita. Via een advertentie van het Centrum Savita kwam ik in contact met Rene Beerendonk. Hij bood een week abstract schi...